onsdag den 8. februar 2012

VÆRDI FILOSOFI - De fire pleasures

I forhold til værdifilosofi spiller McCartneys designs fint på alle fire pleasure barometerene[1]. Man kan sige at den sociologiske pleasure er høj, da køb af McCartneys produkter kan være med til at øge ens status, og få én til at fremstå velhaven, modebevidst, moderne og mere speciel(individuel) og få én til at skille sig ud fra flokken (eftersom at det bliver produceret i mindre mængder og der er færre der har råd til det), hvilket kan øge ens kulturelle kapital. Den psykiske, tactile pleasure vil også for mange blive vækket, da McCartney arbejder med kvalitets materialer som silke og cashmere, der både fanger øjet med også føles lækkert og ekslusivt. Snittet er klassisk, enkelt og ekstravagant, og går lige ind og aktiverer den psykologiske pleasure. Derudover er den ideologiske pleasure også for alvor i gang. For hvad er bedre end at kunne bruge en formue på nyt til én selv, med god samvittighed? Da McCartney er både miljøbevidst og dyrevelfærdsaktivist, kan man roligt bruge tusindvis af kroner på én af hendes eksklusive faux-leather tasker, og endda forsøge at bilde sig selv ind at man støtter både dyr og natur imens. Signalværdien er høj.




[1] Jvf. Jordans bog ”Designing Pleasurable Products” og hans teori om ”the four pleasures”.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar