Stella McCartney

Præsentation: Den britiske designer Stella McCartney er født i ’71 og er datter af Paul McCartney og Linda McCartney[1]. Hun fører sit eget mærke; Stella McCartney©, som blev etableret i 2001 i samarbejde med Gucci Group. Stella McCartney blev for alvor lagt mærke til da hun i 1997 fik jobbet som Creative Director hos Chloé. Senere har hun opnået anerkendelse for hendes sportskollektioner i samarbejde med Adidas©. Hun designer desuden til Olympiaden i 2012. Derudover er hun kendt for sin holdning til dyrevelfærd, som skinner igennem i hendes valg af materialer og bearbejdningsmetoder af dette. Hun er livslang vegetarer, og en af de få verdenskendte designer der launchere eco-collections. Og som desuden fører både sko og taske kollektioner uden nogen brug af læder eller pels[2].
Design-DNA: Underspillet elegance er karakteristisk for Stella McCartney. Farverne er dæmpede, støvede og bevæger sig ofte inden for en begrænset farvepalet i de enkelte kollektioner, dog spædet op med nogle få udvalgte farver som bryder med de neutrale nuancer. Igennem mange af kollektionerne har hun brugt støvede pasatelfarver og afsluttet, men den næsten obligatoriske sorte. Tøjet er enkelt, dog opsigtsvækkende og kontrastfyldt. Tøjet virker velkonstrueret og det gode præcise skrædderlignende arbejde sætter sit præg på kollektionerne. De oversize habitjakker med de dybe revelves mixes kollektion eller kollektion i et væld af super feminine, sexede kjoler med et klassisk og moderne twist. Materialerne er i fokus både i forbindelse med at gøre hendes kollektioner så miljøvenlige som muligt men også i stræben efter det ekslusive og kvalitetsbevidste. McCartney benytter sig gennemgående af naturmaterialer som silke, bomuld, uld og cashmere.
Målgruppen: Designet rammer en bred målgruppe smagsmæssigt, da tøjet er nemt at kombinerer på kryds af kollektioner og andre brands. Det er enkle, smigrende klassiske silhuetter McCartney designer. Men økonomisk vil det være de færreste der har råd til det. Vi ligger i et højt prisleje; hendes Falabella faux-læder taske koster 735 og en uldfrakke spænder mellem 900-1200,-. Til gengæld vil hendes designs påvirke branchen, vække folkets købelyst og derfor gøre at man ofte vil se mere mainstream butikker introducere lignende designs efterfølgende og følge specifikke ideer fra hendes kollektioner, som f.eks. den pudder rosa, nude farve og den oversize habitjakke. Desuden har hendes design ”lang holdbarhed”, hvilket giver brugeren mulighed for at bruge det gennem flere sæsonner. Noget der for alvor har været efterspørgsel på siden finanskrisen satte sit præg på modebranchen. Kulturen designet skabt i er moderne, og kendetegnes ved at økologi og miljøbevidsthed har fået sin renæssance siden hippiernes 80’er påfund. Desuden er det brandet der sælger og er ikke længere omkostningerne ved produktionen der sætter prislejet. Om funktionaliteten af designet, citeres McCartney i Vogue for at sige; "It's not about what it looks like in the studio or on the runway," she once told WWD. "It's what it looks like on a real person that matters. That isn't easy, but it's what's fun."
Refleksioner: Stella McCartney er bevidst omkring sin indflydelse som designer og derfor også sit ansvar og muligheden for forandring. Og hun har valgt at påtage sig det ansvar, og forsøger at gå foran med et godt eksemple, ved at forholde sig kritisk til produktionen og bearbejdningen af hendes materialer. Hun har været med til at sætte ord som; eco-fashion, green living, conscious og sustainability på dagsorden og skabe hype omkring det miljøbevidste valg i modebranchen. Gennemgående i McCartneys kollektioner ses en oversize habitjakke, den er enkel, elegant og med dyb udskæring. Også mere baggy, habit-lignende, loose fitted bukser ses i flere af hendes kollektioner. Tendens til ”boyfriend looket” der siden er blevet set i modebilledet, var helt sikkert inspireret her af. Hun fik joggingtøj, tennistøj – ja, sportstøj tilbage i bladende igennem hendes samarbejde med adidas© og deres fællessamarbejde med tennisstjernen Caroline Wozniaki. Hvem husker ikke den her;
                        
Faktisk har den pudderosa været fokus i flere forbindelser, og var også et hit da hun lancerede sin pudder rosa habitjakke;

En stor del af S/S 2009 kollektionen var i de her fantastiske, igen dæmpede, støvede – neutrale farver, som var med til at skabe et ”nude look” sommeren 2010[3]. Buksedragten er endnu et item McCartney bragte tilbage i sommeren 2007, og som vi faktisk løbende har stiftet bedre og bedre bekendtskab til siden.









De fire pleasures anvendt på McCartney
http://tekopro.blogspot.com/2012/02/vrdi-filosofi-de-fire-pleasures.html

Ingen kommentarer:

Send en kommentar